שיח גלריה בתערוכה שמואל רעיוני: צייר ישראלי
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

שיח גלריה בתערוכה שמואל רעיוני: צייר ישראלי

 

  

תערוכה חדשה:

 

שמואל רעיוני: צייר ישראלי

 

אוצרת: מאירה פרי־להמן

 

28.3.19 – 14.5.19

 

פתיחה חגיגית: 28.3.19 בשעה 19:30

 

נעילה: 14.5.19

 

שיח גלריה: יום שלישי 16.4.19 בשעה 19:00

 

גלריה עירונית רח' גאולה 12 כפר סבא

שעות פתיחה ימים א-ה 9:00-20:00 , יום ו 9:00-12:00

בחג הפסח הגלריה סגורה בימי שישי 19 ו- 26 באפריל

 

 

Shmuel Raayoni: Israeli Painter

 

Curator: Meira Perry-Lehmann

 

Opening: Thursday, March 28, 2019 at 7:30 pm

 

March 28 – May 14 2019

 

הזמנה לתערוכה שמואל רעיוני: צייר ישראלי

 

שמואל רעיוני: צייר ישראלי

 

מאירה פרי-להמן, אוצרת התערוכה
 

שנות חייו של הצייר שמואל רעיוני (1995-1905), הנפרשות על פני מרבית המאה העשרים, עברו עליו בעיקר בישראל. כמו ציירים אחרים בני דורו, למד בשנות העשרים של המאה ב"בצלאל – בית מדרש לאמנות ולמלאכות אמנות" בירושלים. אך בשונה מרובם, נסע ב-1947 וב-1955 להשתלמויות בפריז – משאת נפשם של הציירים בארץ, שבמשך שנים ארוכות נאלצו להסתפק ברפרודוקציות ירודות בספרי אמנות ובכתבי עת על מנת להתעדכן בחידושי האמנות האירופית.


עם סיום לימודיו בבצלאל התגורר כמה שנים בפתח תקווה  ואחר כך בחיפה, שם החל להתפרנס מהוראת ציור. במאמר מלומד המתפרסם בקטלוג התערוכה, עוקבת בתיה דונר אחר דרכו האמנותית של רעיוני. היא מציינת שזו איננה ליניארית,  וכי סגנונו "התנייד בין הפיגורטיבי למופשט, בין האקספרסיבי לרציונלי, בריבוי טכניקות וסגנונות הבעה".דונר אף מצביעה על כך שבדומה לבני דורו בארץ (יחזקאל שטרייכמן, אביגדור סטמצקי, צבי מאירוביץ ואחרים) הושפע רעיוני משפת הציור של פבלו פיקאסו, ז'ורז' בראק וז'ורז' רוּאוֹ.


רעיוני החל להשתתף בתערוכות של קבוצת "אופקים חדשים" ב-1952, בהזמנת מייסד ומנהיג הקבוצה, יוסף זריצקי, ויחד עם חבריה התקדם לעבר ציור מופשט במשך ארבע-עשרה שנות קיומה. בתקנון האגודה, שנוסח ב-1950, נקבע כי מטרתה היא "טיפוח אמנות פלסטית מקורית תוך הקפדה על רמה גבוהה והזדהות עם אמנות זמננו הנושאת את רעיון הקידמה". רבים מהנושאים שהעסיקו קבוצה זו, כגון מקומיות לעומת אוניברסליות, ממשיכים להעסיק את הביטוי האמנותי בארץ גם בימינו.


הגלריה העירונית כפר סבא אינה מרבה בהצגת תערוכות היסטוריות, אך מפעם לפעם מפנה זרקור לאמנים מעניינים בתולדות האמנות המקומית. אנחנו שמחים להציג את תערוכתו של רעיוני – צייר רב יכולת, עתיר סגנונות, שהתקשה לחלוק את אמנותו עם קהל שוחרי האמנות אך השאיר עיזבון עשיר ומעניין.


תודתנו לסמדר שילה ולאיתמר רעיוני, בני משפחת האמן, ולז'אק ויהודית קונקייר, תל-אביב ופריז, שהשאילו לתערוכה עבודות מאוספיהם; ולאמיר יוטבת על עזרתו.


צילומים: רן ארדה

 

מופשט גיאומטרי, שמן על בד

שמואל רעיוני, מופשט גיאומטרי, שמן על בד, 1976

 

 

רגעים חגיגיים, אקריל על בד,

שמואל רעיוני, רגעים חגיגיים, אקריל על בד, 1970

 

דמות אישה, שמן על בד,

שמואל רעיוני, דמות אישה, שמן על בד, 1956

 

החוקרים, שמן על בד,

שמואל רעיוני, החוקרים, שמן על בד, 1964



Shmuel Raayoni: Israeli Painter
Meira Perry-Lehmann

 

The life of the painter Shmuel Raayoni (1905–95), which spanned most of the twentieth century, was spent predominantly in Israel. Like other painters of his generation, he studied at the Bezalel School of Arts and Crafts in Jerusalem in the 1920s. But unlike most of his contemporaries, he traveled to Paris in 1947 and 1955 for further studies – a fervent aspiration of Israeli painters, who for years had to make do with poor reproductions in art books and periodicals to keep up with developments in European art.

 

After completing his studies at Bezalel, he lived in Petah Tikva for a few years, then in Haifa, where he began earning a living by teaching painting. In a scholarly article published in the exhibition catalog, Batia Donner traces Raayoni’s artistic journey. She notes that it was not a linear one, and that he “moved between the figurative and the abstract, between the expressive and the rational, in a variety of techniques and styles.” In addition, she points out that, like other Israeli painters in his time (Yehezkel Streichman, Avigdor Stematsky, Zvi Mairovich, and others), Raayoni was influenced by the painting styles of Pablo Picasso, Georges Braque, and Georges Rouault.


Raayoni began taking part in exhibitions of the New Horizons group in 1952, at the invitation of its founder and leader, Joseph Zaritsky, and together with its members, during its fourteen years of existence, made the transition to abstract painting. The association’s charter, formulated in 1950, stated that its goal was “To cultivate original plastic arts, while maintaining a high standard and identification with contemporary art that champions progress.” Many of the issues that occupied the group, such as local versus universal art forms, continue to preoccupy artistic expression in Israel to this day.


The City Gallery Kfar Saba does not put on many historical exhibitions, but from time to time turns a spotlight on interesting artists from the history of local art. We are happy to present this exhibition of works by Raayoni – a highly capable painter of many styles, who found it difficult to share his art with the art-loving public but left a rich and interesting legacy.


Our thanks to Smadar Shilo and Itamar Raayoni, of the artist’s family, and to Jacques and Judith Konckier, Tel Aviv and Paris, who lent works from their collections to the exhibition; and to Amir Yotvat for his help.


Photography: Ran Erde


   


תאריך 16/04/2019 19:00
הדפסשלח לחבר

אירועים נוספים

תפריט אייקונים
דלג על תפריט אייקונים
מסיבת שנות ה-80 בכיכר העיר
יריד "אקו קידס" בקיפוד
קידום אתרים דרונט בניית אתרים
דלג לתוכן העמוד