פתיחת תערוכה בגלריה: דיוקן עצמי: רק את עצמי לצייר ידעתי
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

פתיחת תערוכה בגלריה: דיוקן עצמי: רק את עצמי לצייר ידעתי

 

  

תערוכה חדשה:

 

דיוקן עצמי: רק את עצמי לצייר ידעתי

 

אמנים: אניסה אשקר, אליהו אריק בוקובזה, אסף בן צבי, נעמי בריקמן, יונתן הירשפלד, מאיה כהן לוי, אבנר כץ, עופר ללוש, גדעון רובין

 

אוצרת: מאירה פרי־להמן

 

9.1.20 – 27.2.20

 

פתיחה חגיגית: 9.1.20 בשעה 19:30

 

נעילה: 27.2.20

 

שיחי גלריה: 19.1.20, 11.2.20 בשעה 19:00

 

Self-Portrait: One Can Only Depict Oneself

 

Artists: Anisa Ashkar, Asaf Ben Zvi, Eliahou Eric Bokobza, Nomi Bruckmann, Maya Cohen Levy, Jonathan Hirschfeld, Avner Katz, Ofer Lellouche, Gideon Rubin

 

Curator: Meira Perry-Lehmann

 

January 9, 2020 – February 27, 2020

 

Opening: Wednesday, January 9, 2020 at 7:30 pm

 

 הזמנה לתערוכה

גלריה עירונית רח' גאולה 12 כפר סבא

שעות פתיחה ימים א-ה 9:00 - 20:00

 

דיוקן עצמי: רק את עצמי לצייר ידעתי

מאירה פרי-להמן
 

"כל דיוקן שצויר ברגש הוא דיוקן של האמן, לא של הדוגמן".
– אוסקר ווילד, תמונתו של דוריאן גריי, תרגום: ליה נירגד (תל-אביב: ידיעות ספרים, 2010).

 

הדיוקן העצמי הופיע בתקופת הרנסנס כהתפתחות של הדיוקן המצויר, המוזמן בדרך כלל. לא היה זה נדיר שאמנים הכניסו את דיוקנם לציורים כאחת הדמויות בקומפוזיציה. רמברנדט, מגדולי אמני הדיוקן והדיוקן העצמי, עשה זאת ביצירותיו המוקדמות. אך בדיוקן עצמי האמן המתואר מצוי במרכז היצירה, ובכך יש בו כדי להצביע על השיפור שחל במעמד המקצוע. מאז ועד היום, אמנים נעזרים במראָה כדי ללמוד את חזותם שלהם, לעקוב אחר הזדקנותם ולבטא רגשות באמצעות הבעות פניהם ומחוותיהם – שכן דמותם שלהם היא מודל הזמין בכל עת. בנוסף, הם נותנים ביטוי למאוויים בהוסיפם לדיוקן העצמי פריטים )כגון כתר או חרב(, או מזהים עצמם כציירים באמצעות תיאור של כלי מלאכתם.

אליהו אריק בוקובזה - דיוקן עצמי כצייר

אליהו אריק בוקובזה - דיוקן עצמי כצייר (2018) שמן מעל אקריליק על בד, 7070סמ - אוסף פרטי


מבין תשעת האמנים בתערוכה הנוכחית רק חלקם נוהגים להתמקד בציור של דיוקנאות או דיוקנאות עצמיים, ואחרים פונים לכך לעיתים נדירות יותר. עופר ללוש מרבה ליצור דיוקנאות עצמיים במגוון סוגי מדיה: רישום, ציור, הדפס ופיסול. מאיה כהן לוי מציירת ורושמת את דיוקנה העצמי מהסתכלות בראי או בתצלום – ולעיתים ללא הסתכלות כלל, אלא מהדמיון, או תוך מישוש של פניה. לפעמים איבר מגופה, כגון כף יד או רגל, הוא שמייצג את דיוקנה.

גדעון רובין, דיוקן עצמי

גדעון רובין, דיוקן עצמי, 2001, דיות על קרטון

 

אסף בן צבי בחר בדיוקן עצמי כדי לבטא געגוע לחבר קרוב שהלך לעולמו. אבנר כץ מתאר את דיוקנו העצמי באמצעות תנוחה הנותנת ביטוי לרגש או למצב, כגון קושי בקשירת שרוכי נעליו. גדעון רובין מצייר לעיתים קרובות דיוקנאות חסרי פנים, וחוסר זה עשוי להיות אף חזק יותר מהדיוקנאות המפורטים. בדיוקן העצמי שבתערוכה ניתן לזהות את המתואר על אף חסכון הקווים.

 

עופר ללוש, דיוקו עצמי

עופר ללוש, דיוקו עצמי עם פסל אפריקאי, 2019, חמר

 

בדיוקנאות העצמיים המצולמים של אניסה אשקר, פניה משמשים מצע למילים ולמשפטים, שהיא כותבת עליהם מדי יום, המבטאים תקווה, ביקורת, או תיאור מצב. אליהו אריק בוקובזה מרבה לצייר את דמותו כמשתתפת באירועים שונים, כשעל פניו הבעה תמימה, משתאה וילדותית, ללא מתן ביטוי למעבר הזמן או להתבגרות.

אבנר כץ, אחד במאי

אבנר כץ, אחד במאי, 2019, פחם ופסטל שמן על ניר

 

בדיוקנאות העצמיים של יונתן הירשפלד דומה שהעור הוא רק חציצה זמנית בין חוץ לפנים. תווי פניו ממוסכים לא פעם בעצמות גולגולת, בגריד מטשטש או במשחק אור וצל ברוח קרוואג'ו. המראָה של נעמי בריקמן מחזירה לה את דיוקנה בחלקים בעת שהיא מתעמתת עם דמותה בציורים גדולי ממדים. 

יונתן הירשפלד גולגולת קצת רשומה

יונתן הירשפלד, גולגולת קצת רשומה, 2019, שמן ועיפרון על בד מודבק לעץ

 

 

צילומים: רן ארדה  

 

 

Self-Portrait: One Can Only Depict Oneself

Meira Perry-Lehmann

 

“Every portrait that is painted with feeling is a portrait of the artist, not the sitter.”
– Oscar Wild, The Picture of Dorian Gray, 1891

 

Self-portraiture evolved in the Renaissance from portrait painting, which was usually commissioned. It was quite common for artists to insert their own portraits as one of the figures in their compositions. Rembrandt, one of the greatest portrait and selfportrait artists, often did so in his early works. But in a self-portrait, the artist is at the center of the work, which may be seen as an indication of the improvement in the profession’s social standing. Since their own figure is a readily available model, artists have often used the mirror to study their own visages, follow their ageing, and express emotion through facial expressions. They have also expressed their desires by adding attributes to their portraits (such as a crown or sword), or identified their profession by depicting their painting tools.


Of the nine artists included in the current exhibition, some habitually engage in portraiture and self-portraiture, while others do so infrequently. Ofer Lellouche regularly produces self-portraits, in a variety of media: drawing, painting, print-making, and sculpture. Maya Cohen Levy depicts her self-portrait by observing herself in a mirror or a photograph – and often without looking at all, but from her imagination or by feeling her face with her hands. Asaf Ben Zvi painted a self-portrait to express how much he misses a dead friend. Avner Katz depicts himself through a posture that expresses an emotion or state, such as having difficulty tying his shoelaces. Gideon Rubin often depicts portraits without facial features, and this lack may be stronger than their presence. In his self-portrait in the exhibition, the subject is recognizable despite the minimalist line. In Anisa Ashkar’s photographic self-portraits, her face is the support on which she inscribes, daily, words and sentences expressing hope, criticism, or state of affairs. Eliahou Eric Bokobza often depicts himself as taking part in various events, with a naïve, childish, wondering look on his face, disregarding the passage of time. In Jonathan Hirschfeld’s self-portraits, the skin seems to provide only provisional separation between what is inside and outside. His face is often masked by the skull, an obfuscating grid, or Caravaggesque contrasts between light and shade. Nomi Bruckmann’s mirror reflects her image in fragmented form as she confronts her own portrait in large paintings. 

 

 

Photography: Ran Erde

 

 להתאמות נגישות פרטניות יש לפנות למזכירות בית רייזל, לטלפון 09-7649303/4 או מייל nirac@ksaba.co.il

 

 

 
 


תאריך 9/01/2020 19:30
הדפסשלח לחבר

אירועים נוספים

תפריט אייקונים
דלג על תפריט אייקונים
לא תאמינו מה יש 100 מטר מהבית - לחצו לפרטים
דלג לתוכן העמוד