לראשונה בכפר סבא: "הילד יבחר את בית הספר, ולא בית הספר את הילד"
לוח אירועים
דלג על לוח אירועים

אירועי היום

לכל אירועי החודש
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

לראשונה בכפר סבא: "הילד יבחר את בית הספר, ולא בית הספר את הילד"

23/05/2019

 

במסגרת תכנית זו, תחולק העיר למרחבים, והתלמידים, יחד עם הוריהם, יוכלו לבחור ללמוד באחד מבתי-הספר הנמצאים בתחומי המרחב החינוכי שלהם כחלק מהתהליך יפתח כל בית-ספר ייחודיות משלו, תוך שיתוף פעולה עם קהילת ההורים ושותפים נוספים

 

חינוך תמונה נושאית


עיריית כפר סבא בהובלת המחלקה לחינוך יסודי באגף החינוך של עיריית כפר סבא, מציגה תוכנית חינוכית מהפכנית, בשיתוף אגף מו"פ, ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, הפיקוח המחוזי והנהגת ההורים העירונית, שתשנה את תמונת החינוך העירונית בבתי-הספר היסודיים ברחבי העיר.  בנוסף, תביא התכנית לשיתופי פעולה בין בתי הספר ותוביל לקידום ולפיתוח סביבות למידה ייחודיות וחדשניות, ולשינויים בתהליכי הלמידה ובפעילות הכוללת של בתי-הספר.


כיום, כל תלמיד משויך לבית ספר יסודי בעיר בהתאם למקום מגוריו. על פי המודל החדש שקורם עור וגידים, תבוסס התוכנית האסטרטגית החדשה על עיקרון מודל הבחירה – לפיו "ילד בוחר את בית הספר, ולא בית הספר בוחר את הילד".


התכנית כוללת את חלוקת העיר למרחבים מוגדרים, כאשר לכל מרחב יוגדרו מספר בתי ספר. התלמידים והוריהם יוכלו לבחור את בתי הספר אליהם יוזמנו להירשם, במסגרת המרחב אליו הם שייכים. השיבוץ לבתי הספר ייעשה באופן מבוקר ובהתאם להעדפות ההורים, תוך שמירה על איזון בין טובת הכלל לטובת הפרט, על פי קריטריונים שיוגדרו מראש. לצורך כך, תגבש המינהלת שמוקמת בימים אלו להובלת המהלך, מנגנון רישום וויסות מיוחד.


מדובר בצעד משמעותי עבור המערכת החינוכית בעיר שכן הוא יוביל לחדשנות פדגוגית בכפר סבא ולתכניות חינוכיות ייחודיות עבור התלמידים. על פי מחקרים שנעשו בעולם, הפעלת מודל הבחירה תשמש כמנוף ליצירת מצוינות בתוך בתי הספר, שתוביל לשיפור איכות החינוך ולהעצמת האחריות של בתי הספר.


כמו כן , במסגרת התכנית תוקם מינהלת עירונית מורחבת, כל זאת באמצעות שיח קהילתי ומעורבות הורים; קהילת מורים לומדת, יצירתית ויוזמת; חיזוק שיתופי הפעולה בין בתי הספר; קידום ופיתוח תכניות לימוד חדשות; והכשרת מנהיגות חינוכית.


ראש העיר, רפי סער, אמר כי, "מדובר בבשורה של ממש עבור ילדי העיר כפר סבא והוריהם. כפי שהבטחתי במערכת הבחירות, אני שם את החינוך במרכז העשייה העירונית וצועד צעד נוסף קדימה בדרך להפיכתה למערכת חדשנית ומובילה ברמה הארצית".


ד"ר אסנת ספורטה, המשנה לראש העיר ומחזיקת תיק החינוך: "ההחלטה להיכנס לתהליך היא אבן דרך משמעותית בחייה של העיר כפר-סבא. תהליך זה הוא תהליך משלים לפתיחת בתי-ספר ייחודיים בעיר, כדוגמת בית-הספר המונטסורי. מדובר במהלך מורכב, שאת תכנונו החלו אורלי פרומן, מנהלת אגף החינוך הקודמת, ואורית ליבוביץ', מנהלת מחלקת החינוך היסודי, ושמצאנו לנכון שראוי וחשוב לקחת אותו צעד גדול קדימה ולהוציא אותו לפועל.  הצלחתו תלויה במידה רבה בהובלה משותפת של התהליך על-ידי כל בעלי העניין. מעבר לצוות העירוני המוביל, יועמד לרשות כל בית-ספר יועץ מקצועי לליווי התהליך. זו הזדמנות נהדרת למימוש שאיפות של מנהלים, אנשי צוות וקהילות, ולהפיכת בתי-הספר למוקד משיכה עבור אנשי חינוך מצוינים. אחד האתגרים יהיה להכיל אלמנטים של תחרות ומוטיבים של "שוק חופשי" בתוך מערכת ציבורית. אנחנו מודעים לכך, ולכן נפעל לגיבוש קוד אתי, לפיתוח תרבות של שותפות ואחריות הדדית בין מוסדות החינוך ולאיזון בין טובת הפרט וטובת הקהילה כולה. מנגנון הרישום שנגבש יהיה מנגנון של בחירה מבוקרת. אנחנו משוכנעים שהמהלך יובל לפריצות דרך פדגוגיות ויגביר שביעות הרצון של תלמידים והורים מהחינוך בכפר-סבא".


אורית ליבוביץ, מנהלת המחלקה לחינוך יסודי:  "מערכת החינוך בכפר-סבא היא מערכת חינוך טובה ואיכותית. כחלק מהתכנון האסטרטגי של אגף החינוך למערכת חינוך מתפתחת, חדשנית ורלוונטית ללומד ולאתגרי העתיד. הצטרפנו לתכנית במטרה לחזק ולקדם את שירותי החינוך הציבורי, הניתנים לתלמידי העיר באופן שווה. מחקרים מוכיחים כי מודל הבחירה הוא בסיס לשוויון הזדמנויות, מעלה את הישגי התלמידים, מעצים את תחושת גאוות היחידה של התלמידים ושל המורים ומשפיע לטובה על שביעות הרצון בקרב ההורים והתלמידים. במהלך השנה החולפת הקמנו מנהלת מצומצמת. המנהלת  מלווה את התהליך ומהווה צוות פעולה לקידומו בקרב מנהלי בתי ספר. בשנה הקרובה יגובש מודל בחירה עירוני על מנגנוניו השונים, תגובש הבטחה חינוכית של הייחודיות הבית ספרית בכל אחד מבתי הספר, ייכתב קוד אתי להסדרת יחסי אמון בין בתי הספר ותורחב השותפות עם ההורים. תוצאות אלו יאפשרו את פתיחת הבחירה לתלמידים העולים לכיתה א' והוריהם בינואר 2021. יצאנו לדרך חדשה, תהליכית, תוך עצירה בצמתים לבדיקה והתייעלות על מנת לאפשר לכל ילד חינוך מיטבי המותאם לצרכיו ורצונותיו".

 

 

הדפסשלח לחבר

חדשות נוספות

תפריט אייקונים
דלג על תפריט אייקונים
קידום אתרים
דלג לתוכן העמוד