ARTISTS' FILM INTERNATIONAL
תפריט ראשי- תרבות
דלג על תפריט ראשי- תרבות
מה חדש?
דלג על מה חדש?
עצור

מה חדש?

לוח אירועים
דלג על לוח אירועים

אירועי היום

לכל אירועי החודש
תוכן העמוד
דלג על תוכן העמוד

ARTISTS' FILM INTERNATIONAL

 

ARTISTS' FILM INTERNATIONAL

פרויקט וידיאו בינלאומי 2014-2013

אוצרת: אילנה טננבאום

פתיחה 29.5.14 בשעה 20:00. נעילה ב- 31.7.14

אוצרת: אילנה טננבאום

פתיחה 29.5.14 בשעה 20:00. נעילה ב- 31.7.14

 

אמנות הווידיאו ואמצעי הביטוי החדשים המתאפשרים מתוך פיתוחן של ההמצאות הטכנולוגיות לאורכה של המאה ה-20, הביאו לשינוי של מבני החשיבה והתפישות האסתטיות. 'וידיאו' – בלטינית: ' אני רואה' , הוא צורת אמנות שהופיעה במחצית שנות ה-60 של המאה שעברה. עבודות אמנות אלו של הדימוי המוקרן הצביעו על סדר חזותי חדש, כמו גם על צופה מזן חדש. אמנות הווידיאו יצרה אפשרות לחיבור של מספר דימויים באותו חלל ובאותו זמן, ובאופן זה עירבה את הצופה בממד חלל-זמן חדש.

 

הגלריה העירונית כפר סבא מציגה את הפרויקט הבינלאומי של סרטי אמנים בו היא שותפה. הפרויקט הוא יוזמה של גלריית ווייטצ'אפל, לונדון. מוצגות בו עבודות וידיאו, סרטים קצרים וסרטי אנימציה מרחבי העולם. כל אחד מאוצרי המרכזים לאמנות השותפים בפרויקט התבקש לבחור אמן אחד מארצו, וכל אחד מהמרכזים מציג את האסופה של כל העבודות הנבחרות. עבודתה של עינת עמיר,   , 2013 I Will Be Your Guide for This   Session , היא בחירתנו המוצגת בתערוכה, לצד 14 העבודות שנבחרו על ידי האוצרים השותפים. העבודות השונות משקפות במידה רבה את רוח הזמן, ומעלות את סיפוריו של העולם העכשווי על חוויות הניכור והמתחים הבין-חברתיים בו. זהו עולם המורכב מצרכנות ומפורנוגרפיה, שבו מנסה היחיד לאשר את נוכחותו כאינדיבידואל, ובה בעת להיות שותף ליצירת קהילה.

העבודות מוצגות במספר מקבצים תמטיים העוסקים בסוגיות כלכליות, פוליטיות, חברתיות ותרבותיות מזוויות לוקאליות וגלובאליות.

 

מקבץ 1: השיטה הכלכלית / קולוניאליזם ועונשם

 

השלכותיה ההרסניות של השיטה הכלכלית העכשווית עולות בעבודת האנימציה כולנו בסירה אחת , 2012, של האמנית הטורקית בנגו קרדומאן – בחירתו של המוזיאון לאמנות מודרנית באיסטנבול. העבודה מורכבת משתי שכבות: האחת, מתארת ספינה המייצגת את המערכת הפוליטית-כלכלית של זמננו, השוחקת את כדור הארץ והחיים עליו ומכלה את אוצרותיו הטבעיים. השנייה, מתארת סוסים שוחים בים עד למותם, דימוי המאזכר סיפור אמיתי שהתרחש באיי הנסיכה באיסטנבול, שם הושלכו לים סוסי פייטון, סוסי עבודה שמתו עקב תנאי עבודה קשים, והוחלפו בסוסים חדשים. העבודה היא שירת אשכבה לאי היכולת שלנו להתמודד עם המנגנונים המאשרים את המערכת הכלכלית.

פגעי הקולוניאליזם נדונים בעבודה לירית של האמנית הסרבית קטרינה זדג'לאר . העבודה תקופת החיים שלי (מלאייקה) , 2011 , מציגה קטעים מתוך חזרה בת ארבע שעות של התזמורת הסימפונית הלאומית של גאנה. התזמורת נוסדה ביום העצמאות השני של גאנה, המדינה הראשונה באפריקה שהשתחררה מהשלטון הקולוניאליסטי, ובכך היוותה סמל לעצמאות ולשוויון. הנגנים המקומיים מבצעים שיר אהבה סוואהילי וכמעט נרדמים על כלי נגינתם. עליהם לעבוד לפרנסתם בנוסף לעבודתם בתזמורת, ומצוקת חייהם ניכרת עליהם. נתק חריף עולה בין הכלים והסאונד הקלאסיים כל כך לבין הנגנים מגאנה. השאלה שעולה בחדות היא: האם התזמורת הסימפונית היא בעצם צורה של תעמולה, כלי דמגוגי, שריד לשלטון הקולוניאליסטי.

 

בנגו קרדומאן, כולנו בסירה אחת , 2012 (*)

 

מקבץ 2: הבניה של אינטראקציות אנושיות, ובחינת שאלות של כוח ואותנטיות

 

עבודתה של האמנית הישראלית עינת עמיר , I Will Be Your Guide for This Session , 2013, מורכבת מצילומי שתי קבוצות של תרפיה קבוצתית השזורים זה בזה. האחת, בהנחיית מטפלת בתנועה. השנייה, בהנחייתה של פסיכותרפיסטית. המשתתפים, חמישה בכל קבוצה, נבחרו בתהליך מיון ארוך של האמנית, ומבנה הסדנה נבנה על ידה במשותף עם המטפלות המקצועיות. בעוד מערך ההתנהלות בסדנה מובנה, מדברים המשתתפים מתוך עולמם ללא טקסט נתון מראש. המתנדבים חוקרים את המנגנונים של תרפיה קבוצתית, בה התרחשו רגעים מרגשים כשהמשתתפים נפתחו הן לעצמם והן אלה כלפי אלה. גם בעבודה שיעור הציור , 2012, בנתה האמנית האמריקאית אליקס פרלסטיין , מערך מובנה של אינטראקציות, אלא שבמקרה זה השחקנים ממלאים הוראות מדויקות שניתנות על ידה. המצלמה נעה במעגל בחלל מינימליסטי סביב קבוצת שחקנים המשנים את מיקומם על פי הוראת האמנית. תפקידיהם של הצופים והנצפים מתחלפים תוך סיבוב המצלמה ותוך תנועת המשתתפים. עבודתה של פרלסטיין היא בחירתו של בולרום מארפה, חלל לאמנות עכשווית בטקסס.

 

עינת עמיר, I Will Be Your Guide for This Session , 2013 (*)

 

מקבץ 3: מורכבויות תרבותיות המסומלות באמצעות דימויים מהטבע

 

האמנית הבריטית ג'סיקה וורבויז , שנבחרה על ידי גלריית וייטצ'אפל בלונדון, מציגה פרויקט שהוזמן על ידי הדוקומנטה 13 והוצג שם לראשונה. העבודה, Pageant Roll , 2012, מתכתבת עם המודרניזם הבריטי המוקדם ועם דילמות מרכזיות בתוכו, שעסקו בכוחו של הנוף ובאמונות מיסטיות מקומיות קדומות. וורבויז בונה קולאז' של תמונות ממקדשי אבנים ומחפצים גאומטריים הנארגים יחדיו ליצירת מרחבים פסיכולוגיים. עבודתו של האמן הניו זילנדי מורי היואיט , הנפילה של האור , 2011 – בחירתה של הגלריה העירונית וולינגטון, ניו זילנד, מציגה שבעה מפלי מים בשחור לבן, בהם נהפך כיוון הזרימה, והמים זורמים כלפי מעלה. דימוי המפל מתכתב הן עם ההיסטוריה של הציור בניו זילנד, והן עם עברה הקולוניאליסטי: המפל היה דימוי מרכזי ביצירותיו של הצייר המודרניסטי הניו זילנדי קולין מק'קנון – שעבורו סימלו ציורי המפל הבטחה לגאולה והארה. מק'קנון עצמו הושפע מציוריו של הצייר הקולוניאליסטי הבריטי ווילאם הודג'. באמצעות אזכורים אלה, והיפוך כיוון זרימת המים, היואיט הופך את המטפורה על פיה, ומציג את דימוי המפל כסמל למאבקי היריבות על האדמה בין המאורים, ילידיה המקוריים של ניו זילנד, לבין שלטון הכתר הבריטי.

 

מקבץ 4: שבריריותו של הגוף, מגבלות התנועה שלו ומופעיו בתרבות ההמונים – מיוצגים באמצעות סרטים   המציעים תפישות שונות של מיצג:

 

בעבודה Motholic Mobble (חלק מס' 5) , 2011, האמנית הנורווגית קיאה הוגין מתייחסת למופעיו האלימים של הגוף במיצג מצולם הכולל אותה ופרפורמרים נוספים. בסצנה, שכאילו לקוחה מסרט אימה, נראים חלקי גוף מנותקים, רגל, ראש וזרועות, כשהם תלויים ומיטלטלים קלות מחלקו העליון של הפריים כלפי מטה. הסרט מתכתב עם יצירתו האיקונית של פיקאסו, 'גרניקה', על זוועות מלחמת האזרחים בספרד, ועם האופנים שהגוף המבותר מופיע בסדרות טלוויזיה דוגמת CSI ו'מחשבות פליליות'– בהן מופיעים ייצוגים אלימים הנוגעים לרוע ולחטא. הסרט הוא חלק מתוך יצירה בת שישה חלקים העוסקת בשאלות קיומיות, דרך שימוש בחלל, אימה והומור – כאלמנטים מרכזיים. סרטה של הוגין נבחר ע"י קינוקינו, מרכז לאמנות ולקולנוע, סנדנס, נורבגיה. האמנית ההודית נהא צ'וקסי מציגה סרט המבוסס על מיצג בשם 'פינת ליטוף', שהציגה בשנת 2008. הסרט תודעה לאבד , 2011-2008, מתעד מיצג פורץ גבולות זה, במסגרתו הורדמו היא וכמה חיות משק, עיזים, כבשים וחמור בהרדמה כללית. הצופים במיצג הוזמנו ללטף אותם במצבם חסר הכרה זה, הזמנה שהטעינה מחדש את יחסי הצופה והאמן תוך יצירה של מצבי אי-נחת, מבוכה, רתיעה או דחף מציצני. בנוסף, היא מבקרת את האבחנה השגורה הקיימת בין בני אדם לבעלי חיים. על ידי יצירת סט תנאים זהה לה ולבעלי החיים, מתייחסת האמנית ליחס השונה ולאלימות המופעלת כלפי בעלי חיים. העבודה היא בחירתו של פרויקט 88, מומביי, הודו. סרטו של האמן הסיני מורגן וונג, פלוס-מינוס-זירו , 2010, מבוסס על מיצג שהתקיים בסאפורו, יפן ( Sapporo ), שם שהה האמן ברזדנסי. הפעולה התקיימה באחד מהפארקים בעיר, בו ניטעו עצים בעיגול, כך שנוצרה חורשה קטנה. וונג הקיף את החורשה העגולה בהליכה אחורנית ונגד כיוון השעון, במשך 56:06 דקות – הבדל השעות שבין סאפורו שביפן והונג קונג, סין, עיר הולדתו. בפעולה גופנית מושגית זו הזיז לכאורה האמן את השעון אחורנית, תוך שהוא הופך לחזותי את הבדל השעות בין שתי הערים ומחבר ביניהן.

 

מקבץ 5: אורבניות וניכור בתרבות העכשווית

 

העבודה העיר והעיר , 2010, של האמנית הונג אן טרונג ( בשיתוף פעולה עם דוויין דיקסון ) מציגה מסך מפוצל בו נראים במקביל סייגון וטוקיו – ערים שהמשותף להן הוא היסטוריה של הרס וכיבוש לצד שיקום, בנייה מואצת ויצירת חיים אורבניים שוקקים. בסייגון החושנית ניכרים עדיין עקבות קולוניאליזם, ולעומתה טוקיו משדרת קור וניכור טכנולוגי במראה המהוקצע והעתידני שלה. התמונות נעות בקצב איטי, ובהמשך נראים גבר יפני בביתן קריוקי ואישה וייטנאמית בחדר שינה, שרים שיר שיש בו כמיהה וגעגועים לעולם ישן שהיה ולא ישוב. העבודה נבחרה על ידי הנוי דוקלאב, הנוי, וייטנאם. בעבודתו ברלין אומרת..., 2009, מרסס האמן הגרמני נאסאן טור למעלה ממאה משפטי גרפיטי שרוססו ברחבי העיר ברלין. האמן מרסס את המשפטים בצבע אדום, על גבי קיר הסטודיו שלו. אט אט, עם שכבות המשפטים והצבע, הופכות המילים לגיבוב ולדימוי מופשט. בדרך הומוריסטית, מתייחס האמן לאופן בו משתנות משמעויות של מערכות קומוניקציה במעבר ממערכת חברתית אחת לאחרת, וממעמד חברתי אחד למשנהו.

העבודה נבחרה לפרויקט על ידי וידיאו פורום ( n.b.k. ), ברלין.

 

נאסאן טור, ברלין אומרת... , 2009 (*)

 

מקבץ 6: קהילה ותפקידה של האמנות ככלי לשינוי חברתי

 

ג'אג'וקה, משהו טוב עומד לבוא , 2012 – עבודתם של האמנים המרוקאים אריק ומרק הורטדו, שנבחרו על ידי סינמטק טנג'ר במרוקו, עוסקת בקהילת נגנים. העבודה אורגת יחדיו חומרים תיעודיים ובדיוניים תוך חקירה של טקסים עתיקים בכפר ג'אג'וקה, הנמצא בהרי הריף ( (rif במרוקו. עבודתה של האמנית האיטלקייה מרינלה סנטורה, עליית הגג 2# , מתוך ROSAS , 2012, מציגה פרויקט אמנות נרחב בו נטלו חלק פעיל למעלה מ-16 אלף תושבים בערים שונות ברחבי העולם. העבודה מציגה תהליך נרחב של יצירה קולקטיבית. עלילת הסרט מגוללת כפאזל של פעילויות ללא היגיון מקשר לכאורה. רק סופו הטראגי של הסרט – תאונה שמעורבת בה ילדה קטנה, קושר את כל חלקי הסיפור ומנהיר את העלילה. עבודתה של סנטורה נבחרה על ידי הגלריה לאמנות מודרנית ועכשווית, ברגמו, איטליה. אנה גלרדו מתעדת בעבודתה דון ראול , 2012, באמצעות מצלמת הטלפון שלה, ריקוד מסורתי בחלל ציבורי אותו מבצע רקדן מקצועי בשנות ה-90 לחייו. העוצמה והחיוניות שבריקודו מערערות תפישות מקובלות על זקנה וגיל. אנה גלרדו היא בחירתה של קרן פרואה, ארגנטינה. סרטו של ראהרו עומרזד, להשיג ולאבד, 2012, עוסק בהריסה של ממצאים ארכאולוגיים במוזיאון הלאומי של קאבול עקב המלחמות באפגניסטן בעשור האחרון. הסרט מתאר תהליך מתמשך של בנייה וחידוש היסודות התרבותיים של ארצו, אפגניסטן ונבחר על ידי המרכז לאמנויות עכשוויות בקאבול, אפגניסטן.

 

כמכלול, מציעה התערוכה הצצה להוויה ולחיים החברתיים במקומות שונים בעולם. התערוכה מעלה את מרכזיותו של הווידיאו כצורת אמנות, וככלי אלגורי ופרשני לתיאור מחודש של התרבות העכשווית.

 

האמנים והמרכזים השותפים:

 

אנה גלרדו - קרן פרואה, בואנוס איירס, ארגנטינה / קיאה הוגין – קינוקינו, מרכז לאמנות ולקולנוע, סנדנס, נורבגיה / אריק ומרק הורטדו -   סינמטק טנג'ר, טנג'יר, מרוקו / מורי היואיט, גלריה עירונית וולינגטון, וולינגטון, ניו זילנד / מורגן וונג - פארה/סייט, הונג קונג /   ג'סיקה וורבויז - גלריה ווייטצ'פל, לונדון, אנגליה / קטרינה זדג'לאר - מרכז תרבות בלגרד, בלגרד, סרביה / נאסאן טור - וידיאו פורום ( n.b.k. ), ברלין, גרמניה / הונג אן טרונג (בשיתוף פעולה עם דוויין דיקסון) - הנוי דוקלאב, הנוי, וייטנאם / מרינלה סנטורה - גלריה לאמנות מודרנית ועכשווית, ברגמו, איטליה / ראהרו עומרזד - מרכז לאמנויות עכשוויות, קאבול, אפגניסטן / עינת עמיר - גלריה עירונית כפר סבא, כפר סבא, ישראל / אליקס פרלסטיין - בולרום מרפה, חלל לאמנות עכשווית, מרפה, טקסס, ארצות הברית / נהא צ'וקסי - פרויקט 88, מומביי, הודו / בנגו קרדומאן - מוזיאון איסטנבול לאמנות מודרנית, איסטנבול, טורקיה

 

שיחי גלריה בנוכחות האוצרת וצוות ההדרכה יתקיימו בימי שישי 20.6.14, 4.7.14 בשעה 10:30. הכניסה חופשית

  •   כל התצלומים הינם פרט מתוך סרט וידיאו  

 

הדפסשלח לחבר
קידום אתרים
דלג לתוכן העמוד