תערוכה חדשה:

חתוך בעץ

אמנים: יעקב איזנשר, הילה בן ארי, אסף בן-מנחם, משה הופמן, אורית חופשי, אבנר כץ, רודי להמן, תמרה סטרנו, יעקב פינס, ענת קינן, דני קרמן, אלכס קרמר, עומר שך

אוצרת: מאירה פרי־להמן
 12.3.20 – 10.5.20

 פתיחה חגיגית: 12.3.20 בשעה 19:30
 נעילה: 10.5.20

שיחי גלריה: 22.3.20, 7.4.20 בשעה 19:00

CUT IN WOOD

Artists: : Hilla Ben Ari, Asaph Ben-Menahem, Jacob Eisenscher, Moshe Hoffman, Orit Hofshi, Avner Katz, Anat Keinan, Danny Kerman, Alex Kremer, Rudolf (Rudi) Lehmann, Jacob Pins, Omer Shach, Tamara Strano

Curator: Meira Perry-Lehmann
March 12 – May 10, 2020
 Opening: Thursday  , March 12, 2020  at 7:30 pm

  הזמנה לתערוכה חתוך בעץ

מאירה פרי-להמן, אוצרת: 

חיתוך בעץ

פִּסּוּל כְּמוֹ חִתּוּך עֵץ

חִתּוּך עֵץ כְּמוֹ שִׁירָה

כְּל֣י כָּלְשֶׁהוּ

בְּעֶזְרָתוֹ אֲנִי

בְּעֶזְרָתוֹ אַתָּה

מְבָרְרִים עִם עַצְמֵנוּ

אֶת אוֹתָן שְׁאֵלוֹת

כְּמוֹ...

אֵיךְ אָמַר אַבָּא

אֵיךְ אָמְרָה אִמָּא

כְּל֣י כָּלְשֶׁהוּ

משה הופמן

מתוך מרק ירקות: שירים, 1975

התערוכה הנוכחית מתרכזת בטכניקת ההדפס הפשוטה והעתיקה ביותר בתולדות האמנות: חיתוך עץ. זוהי טכניקת בֶּלֶט – כלומר, האמן גורע מלוח עץ, בעזרת מַפְסלת (סכין מיוחד, שלהבו מעוגל) או מכשיר חד אחר, את החלקים שאיננו רוצה שיופיעו בהדפס הסופי, כך שהדימוי המבוקש יהיה בולט לעומת שאר חלקי העץ. ליצירת קו, לדוגמה, עליו לגרוע חלקים משני צדדיו, ולכן תמיד יהיה הבדל בין שני שולי הקו בחיתוך עץ. לאחר שהסיר מהלוח את כל הנחוץ ורק הדימוי נותר בגובה פני השטח שלו, מורח עליו האמן, בעזרת גלגלת, שכבה אחידה של דיו דפוס. עתה הוא מניח נייר על פני הלוח, ובעזרת כדור בד לוחץ אותו אליו, עד שהדיו המשוח על הקווים שבגובה פני השטח שלו עובר לנייר (בעוד שהחלקים השקועים, שנחתכו מן העץ, נותרים ללא דיו). ליצירת חיתוך עץ בצבעים, נהוג להשתמש בלוח נפרד לכל צבע, או לצבוע את הלוח ידנית.

הטכניקה נוצרה לראשונה במצרים ובסין, במאות השביעית והשישית, לשם הפצת מידע, שכן היא מאפשרת שכפול של עותקים רבים מלוח אחד. במצרים השתמשו בלוחות עץ להדפסת בדים, וההדפסים הראשונים על נייר נעשו בסין, שהייתה אף מולדת הנייר. לאורך השנים, היו כמה שיאים ליצירה בטכניקה זו. תור הזהב הראשון של השימוש בחיתוך עץ לצרכים אמנותיים היה באירופה של המאות החמש-עשרה והשש-עשרה, ופסגתו ביצירתו של אמן הרנסאנס הגרמני אלברכט דירר. גם ביפן של המאה השמונה-עשרה היה חיתוך העץ פופולרי, ואיכותו הטכנית שם עלתה על כל המוכר במערב. הטכניקה זכתה לתור זהב נוסף בסוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים, בקרב אמני האקספרסיוניזם הגרמני. כיום ישנם אמני הדפס המשלבים טכניקות נוספות בעבודתם, דבר שלא היה מקובל ביצירה המסורתית. 

חיתוך העץ הישראלי מתחיל ב-1912 בגרמניה, עם יעקב שטיינהרדט, ונמשך עד היום, אף כי אי אפשר לדבר על תנועה מקומית של אמני חיתוך עץ. חלק מן האמנים היוצרים בטכניקה זו מיוצגים בתערוכה הנוכחית (אף שרבים וטובים נעדרים ממנה). בין המציגים גם אמנים צעירים, היוצרים בחיתוך עץ לא מתוך עניין בהיבט השכפול של הטכניקה, המאפשר לייצר עבודה במהדורה בת כמה עותקים, אלא מתוך שאיפה לבחון את גבולותיה. הם מרחיבים את הטכניקה ומחדשים אותה בממדים שונים, בהם תכונות הקו ויחסי הגומלין בין הנייר, הקו ולוח העץ כפי שהם מתבטאים ביצירה המוגמרת.

אף שלא מסובך להדפיס בטכניקה זו, ומרבית האמנים מדפיסים את חיתוכי העץ שלהם בעצמם, החלו במאה העשרים להיפתח גם סדנאות הדפס המופעלות בידי דפס מקצועי. נוכחותו תורמת ליצירת הדפסות מקצועיות ואיכותיות בטכניקות שונות, בהן גם חיתוך עץ. בארץ פועלות שתי סדנאות עיקריות, מקצועיות מאוד: סדנת ההדפס ירושלים, בהנהלת אריק קילמניק, ומרכז גוטסמן לתחריט בקיבוץ כברי, בהנהלת עפרה רעיף.

אודות התערוכה באנגלית Woodcut

 

 

מתי?

ביום חמישי, ה-18 ביוני 2020

הוסף ללוח שנה 2020-06-18 00:00:00 0000-00-00 Asia/Jerusalem פתיחת תערוכה בגלריה: חתוך בעץ למידע מלא: https://www.kfar-saba.muni.il/events/609/