תערוכה חדשה:

בותינה אבו מלחם: מחט עירומה 

אוצרת: מאירה פרי־להמן

30.11.20 – 27.1.21

פתיחה חגיגית: 30.11.20 בשעה 19:30

נעילה: 27.1.21

Buthina Abu Milhem: NAKED NEEDLE

Curator: Meira Perry-Lehmann

November 30, 2020 – January 27, 2021

Opening: Monday, November 30, 2020 at 7:30 pm

בותינה אבו מלחם: מחט עירומה

אודות התערוכה:

בותינה אבו מלחם: מחט עירומה

מאירה פרי-להמן

בתערוכתה זו של בותינה אבו מלחם מוצגות עבודות מתוך שלוש סדרות – המחט ניצחה את התופר, המפות, השמלות. העבודה על שלוש הסדרות נמשכה כחמש-עשרה שנים, מ-2003 ועד 2018, וכל העבודות נעשו בחומרים דומים: בדים, סיכות, מחטים, חוטים ושעווה. להבדיל מהקנבס המשמש מצע לציור במכחול וצבע, כאן הבדים אינם רק הבסיס לעבודת האמנות, אלא הם נוטלים בה תפקיד פעיל. אלו הם בדי שמלות, המבהירים את זהותה של היוצרת כאישה פלסטינית אדוקה, הכואבת את כאבה של פלסטין ואת אובדן זהותה ותרבותה.

בותינה אבו מלחם נולדה ב-1961 בערערה שבוואדי עארה, ושם היא מתגוררת ועובדת עד היום. היא הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות, בארץ ובעולם. בצד עבודתה כאמנית היא גם מורה לאמנות לילדים במקום מגוריה.

מתוך המחט ניצחה את התופר 2007. בד סיכות חוטים ומחטים

מתוך המחט ניצחה את התופר 2007. בד סיכות חוטים ומחטים


אבו מלחם יוצרת בסדרות, ומתייחסת לכל יצירה כאל חלק ממכלול. בכל עבודה נמצא פרט חשוב נוסף, המתגלה תוך כדי פיתוח היצירה. בכל הסדרות משולבת רקמה, המדגישה את ההתייחסות של האמנית לזהותה. העבודות אמנם דו-ממדיות בעיקרן, אך השעווה המקשה את הבד מוסיפה להן אופי פיסולי.


השמלות הופיעו ביצירתה של אבו מלחם בעקבות פטירת סבתה, בשנת 2000: היא גזרה שמלה ישנה של סבתה והחלה להכניס חלקים ממנה ליצירותיה. אחר כך המשיכה בכך עם שמלות מסורתיות נוספות, שרכשה בבאר שבע ובירושלים. סדרת השמלות עשירה בקישוטים מסורתיים וברקמה, ואף כוללת אימרות עממיות משמעותיות, המכסות את השמלה כולה: "היופי של הרקמה של סבתא שלי הוא כמו איפור הכחל בעיניים שלי"; "אי אפשר להסתיר את השמש בכף היד"; "מי שאין לו עבר אין לו הווה ועתיד".1  השמלות הראשונות שיצרה היו שלמות ובגודל טבעי. קשה להימנע מלראות בדימוי דמיון לצורת צלב. זהו דימוי בעל משמעות סימלית, שנוצר לאחר שהשמלה "התרוקנה" מהדמות האנושית ש"מילאה" אותה.

מתוך הסדרה המפות 2015 . בד סיכות מחטים חוטים ושעווה

מתוך הסדרה המפות 2015 . בד סיכות מחטים חוטים ושעווה


גם ביצירות מהסדרה המפות יש שמלות. כאן הן מוכתמות בכתמי קפה ובתבלינים, המקרבים אותן לצבעי האדמה ולנופיה של הארץ. בסדרה זו השתמשה האמנית בחוטים ליצירת קווי גבול ומשטחים באמצעות רקמה צפופה. הללו מונחים על פני הבד המוקשה בשעווה, ששבריה מרמזים על שאר מרכיבי הנוף על גבי המפה.

מתוך הסדרה המחט ניצחה את התופר 2018. בד סיכות חוטים ומחטים

מתוך הסדרה המחט ניצחה את התופר 2018. בד סיכות חוטים ומחטים


הסדרה הכואבת ביותר היא המחט ניצחה את התופר. הדימוי הבסיסי בה הוא שמלה קטנה, בגודל של שמלת ילדוּת. כאן נעשה שימוש רב בסיכות, לצד חוטים שחורים שנצמדים לבד המוקשה. זוהי הסדרה ה"פעילה" ביותר, הן עקב כותרתה, שמרמזת על מאבק, והן בגלל הסיכות הדוקרניות, שפוצעות את בד השמלה הילדי כמו בטקסי וודו לפגיעה באויב. ועולה השאלה: מדוע המחט נאבקת בתופר – ומיהו?

(1) האמרות מצוטטות במאמרו של חיים מאור, "בותינה אבו מלחם: קינת החוטים והסיכות", בתוך בותינה אבו מלחם: קינת החוטים והסיכות, קט' תערוכה (אום אל-פאחם: גלריה לאמנות אום אל-פאחם, 2018), עמ' 40, 42.

 

 

 

מתי?

ביום שני, ה-30 בנובמבר 2020

הוסף ללוח שנה 2020-11-30 00:00:00 0000-00-00 Asia/Jerusalem תערוכה בגלריה - בותינה אבו מלחם: מחט עירומה למידע מלא: https://www.kfar-saba.muni.il/events/76/