תערוכה חדשה:

ביכורי סטודיו

אמנים : אריאל ברלצקי, נורית גור לביא (קרני), אילנה חמאוי, אורית ישי, נועה לשם-גרדוס, גבי קזן, גלעד קידר, לילך ששון

אוצרת: מאירה פרי־להמן

פתיחה חגיגית והשקת קטלוג: 11.1.18 בשעה 19:30

נעילה: 8.3.18

שיחי גלריה: ימי שלישי 23.1.18, 13.2.18 בשעה 19:00

First Offerings 

Artists: Ariel Brlatzky, Ilana Hamawi, Orit Ishay, Nurit Gur Lavy (Karni), Gaby Kazan, Gilead Keydar, Noa Leshem-Gradus, Lilac Sasson

Curator : Meira Perry-Lehmann

January 11 - March 8, 2018

Opening: Thursday, 11.1.18 at 7:30 p.m

 הגלריה העירונית, רח' גאולה 12 כפר-סבא

צילומים – רן ארדה

 Photography: Ran Erde

  הזמנה לתערוכה ביכורי סטודיו

מאירה פרי-להמן, אוצרת: 

ביכורי סטודיו

אמנים: אריאל ברלצקי, נורית גור לביא (קרני), אילנה חמאוי, אורית ישי, נועה לשם-גרדוס, גבי קזן, גלעד קידר, לילך ששון.

תערוכה זו מציעה מבט אל "אחורי הקלעים" של עבודת האוצרת. המילה "אוצֵר" חדשה יחסית. לפי ויקיפדיה, אוצֵר "אחראי על ארגון תערוכות במוזיאונים וגלריות, לפי רעיון מרכזי, עם קו המחבר בין כל היצירות [...]. שמו של המקצוע נובע משם העצם אוצָר. בימי קדם היה האוצֵר מופקד על אוצרות המלך, כעין אפסנאי. [...] האוצֵר הוא החוליה המתווכת בין התנסות אינטואיטיבית של היוצר לבין הצופה". לפעמים, במקום קו המחבר את כל היצירות לנרטיב, נוצר בעת בחירתן קשר חזותי או רעיוני ביניהן, שמתחדד בעת ארגון התערוכה לקראת הצבתה בחלל התצוגה.

שמונה אמנים נוטלים חלק בתערוכה, באמצעי ביטוי מגוונים: ציור, צילום, פיסול, רישום ווידיאו. המשותף לשני האמנים ושש האמניות שיצירותיהם מוצגות כאן – מרביתם אמנים מוכרים, ואחת צעירה – הוא ביקורים שערכתי בסדנותיהם בחודשים שקדמו לפתיחת התערוכה. את חלקם ביקרתי לראשונה, ואחרים הם אמנים שאחר עבודתם אני עוקבת לאורך זמן. להבדיל מביקורים במוזיאונים ובגלריות, ביקורי סטודיו מאפשרים שיחה ישירה עם האמן על הנושאים המעסיקים אותו בעבודתו ועל נקודות המוצא שלו.

אורית ישי (נ' 1961) מציגה בתערוכה מספר סדרות. הסדרה רשות הציבור כוללת תצלומי מקלטים, שנבנו מתחת לפני הקרקע ברחבי מדינת ישראל בשנות החמישים והששים של המאה העשרים. אנשים שהתגוררו בשכנותם צבעו אותם בצבעים עזים, פעולה "שהפכה אותם למטרד סביבתי משולל חן אשר נוכחותו מובלטת. [...] ישי מצלמת את המעטפת החיצונית של המקלטים [...] מאפשרת לחוויית המקלט המוטבעת בהוויה הישראלית לפעפע בעדם." 

(רונה סלע, "מנגנוני הסוואה", בתוך: אורית ישי: רשות הציבור, קט' תערוכה (תל-אביב: גלריה החדר, 2009).  

יצירה של אורית ישי

אורית ישי, רשות הציבור, צלפון 2008, צלם  רן ארדה

גלעד קידר (נ' 1959) יצר את הציורים בפחיות המוצגות כאן זמן קצר לפני שעזב את קיבוצו, מעברות. הוא צייר נופים ודמויות תוך שהערים קשיים על עצמו והתגבר עליהם. הציור, שקומט בתוך המכל, מצויר הן בתחתיתו והן על דופנותיו. כדי לראות את המצויר יש צורך לנוע סביבו.

גבי קזן (נ' 1970) מפרסמת מדי שבוע – באתר שלה ובפייסבוק – שתי קריקטורות העוסקות בנושאים יומיומיים ביתיים. בנוסף, היא מפרסמת בפייסבוק פעם בשבוע קריקטורה הקשורה למזג האוויר, המלווה בשני כיתובים: האחד פרי עטה והאחר מאת בת דודתה, החזאית שרון וכסלר.

אריאל ברלצקי (נ' 1976) מצייר בצבעי שמן מעורבבים בשמוט – חמר שרוף טחון, שמוסיף לצבע השמן חומריות ומשפיע על הדרך שבה האור חוזר, מבריק ומפוזר. האמן מנצל את החומר ליצירת תבליטים בציור. נושאיו פיגורטיביים, ולדבריו הוא יוצר מתוות בדמיונו ואז מצייר אותן על לוח העץ הלבוד. סקלת הצבעים בציוריו עדינה, והם נראים כאילו מבעד לבד שקוף.

אריאל ברלצקי, ללא כותרת 2016

אריאל ברלצקי, ללא כותרת 2016, צלם רן ארדה

נועה לשם-גרדוס (נ' 1983) מציגה ביצירתה באוויר הנקי מעשן חלון וירטואלי, שדרכו "אנו צופים בשיירת פליטים, ההולכים ונשארים במקום. זהו קטע מתוך סרט ביתי שצילם ניסן זלצמן, חובב צילום, שתיעד את שכניו הערבים כשעזבו את בתיהם עם פרוץ מלחמת השחרור. [...] תנועת הפליטים אינה פוסקת, הם לא חדלים לצעוד". 

(מאיה כהן לוי, "הנעדרים נוכחים", בתוך: נועה לשם-גרדוס: באוויר הנקי מעשן, קט' תערוכה (עין הוד: מוזיאון ינקו-דאדא, 2016), ללא מס' עמ')

לילך ששון (נ' 1959) מנהלת בעבודותיה שיח עם דימויים שקשורים לתרבות "נעזבת" או "נשכחת", בלשונה. בסדרה פחיות חיברה שקופיות של ציורים מאת האמן ההולנדי יאן ורמיר לקופסאות מתכת חלודות שאספה במדבר. בסדרה ספריות אבודות היא מציגה מגירות של כרטיסי קטלוג שנוצקו בבטון, כמצבה לאינפורמציה.

  לילך ששון, האמן בסטודיו שלו, צלם רן ארדה

לילך ששון, האמן בסטודיו שלו, צלם רן ארדה

אילנה חמאוי (נ' 1966) רושמת רישומי ענק קסומים בגרפיט. "התבוננתי שנים ארוכות בשמיים", היא אומרת, "אחר כך בנוף שחלפתי על פניו מדי יום. מראות מוכרים ומשתנים לקחו אותי אל מעבר למה שראיתי. למדתי מכל תנועה אקראית של ענן, עץ או שיח. מצאתי אמת מוחלטת בעולם הגלוי לעין וזה שבעיני רוחי. מציאות והפשטה התערבבו זו בזו".

נורית גור לביא (קרני) (נ' 1952) מציגה בתערוכה עבודות שהן פרי אהבתה לאמן הספרדי דייגו ולאסקז. היא יצרה ציורים בצבע מים ופסלי חמר תלת-ממדיים של האינפנטה מרגריטה ונשות החצר המתוארות בציורו המפורסם מ-1656, לאס מנינאס (עלמות החצר), המציג את בתו של מלך ספרד כשהיא מוקפת בפמליה הכוללת גם את הצייר עצמו. האם יווצר דו-שיח בין נשות החצר הללו לבין דמויותיו הנשיות של ורמיר, אותן הצמידה לילך ששון לקופסאות פח חלודות?

נורית גור לביא (קרני), מרגריטה 1, צלם רן ארדה

נורית גור לביא (קרני), מרגריטה 1, צלם רן ארדה         

First Offerings

Meira Perry-Lehmann

The exhibition offers a glimpse “behind the curtain” of the curator’s work. Art curators are a relatively new métier. According to Wikipedia, “A curator (from Latin: curare, meaning "to take care") is a manager or overseer. Traditionally, a curator or keeper of a cultural heritage institution (e.g., gallery, museum, library, or archive) is a content specialist … involved with … interpretation.” In some cases, rather than a narrative connection among the exhibited works, the selection reflects a visual or conceptual relation, which is further honed through their installation.

The current show features works by eight artists, in a variety of mediums: painting, photography, sculpture, drawing, and video. All are mid-career artists, with the exception of one emerging artist. The common denominator between them is my visits to their studios in the months preceding the exhibition. Some I visited for the first time, others I have been following for a long time. Unlike museum and gallery visits, studio visits allow one to engage in direct conversation with artists about the subjects they pursue in their work and their points of departure.

Orit Ishay (b. 1961) presents several series in the exhibition, including Public Domain – photographs of bomb shelters built underground throughout Israel in the 1950s and 1960s. People who lived in the vicinity painted them in strong colors, “turning them into an environmental nuisance without charm … Ishay photographs the outer shell of the shelters … [and] enables the experience of the shelter embedded in Israeli existence to seep through.”

Gilead Keydar (b. 1959) painted these images within tin cans shortly after leaving Kibbutz Ma’abarot. He depicted landscapes and figures while setting obstructions for himself and overcoming them. The painting, crinkled within the can, is painted both on its bottom and on its walls. To see the image one must move around it.

Gaby Kasan (b. 1970) posts weekly cartoons on her website and Facebook page, engaging with daily, domestic subjects. In addition, she posts weekly cartoons on Facebook about the weather, which are accompanied by two captions: one

 by the artist, and the other by her cousin, TV weather reporter Sharon Wexler.

Ariel Berlatzky (b. 1976) mixes oil paint with chamotte – a material produced by firing clay to a high temperature and then grinding it – which adds “body” to the paint and affects the way it reflects light, making it gleam. He uses this material to produce a relief in painting. Berlatzky recounts that he imagines his figurative subjects in sketch form prior to painting them on plywood. His palette is understated, and the colors appear as if through a veil.

Noa Leshem-Gradus (b. 1983) presents a virtual window – In the Smokeless Air – through which “we watch a convoy of refugees walking and walking and getting nowhere. This is a segment from a home movie filmed at the beginning of the 1948 War, of Arab people leaving their homes. … The refugees move ceaselessly, they never stop walking.”

 Lilac Sasson (b. 1959) is engaged in dialogue with images she associates with a “forgotten” or “abandoned” culture. The Cans series features rusty cans collected from the desert, which are inlaid with slides of works by Vermeer. The series Lost Libraries includes drawers of library catalogue cards cast in concrete, like a headstone that marks the gravesite of information.

Ilana Hamawi (b. 1966) presents enchanting graphite drawings. “I have looked at the sky for years,” she says, “and then at the landscape that I have passed daily. These familiar, changing sights have transported me beyond the visible. I have learned from every chance movement of a cloud, tree, or shrub, and found an absolute truth in both the visible and imagined worlds. Reality and abstraction have intermingled.”


Nurit Gur Lavy (Karni ) (b. 1952) presents works that reflect her love for Spanish artist Diego Velázquez. She produced aquarelles and clay sculptures of the Infanta Margarita and her maids of honor depicted in his 1656 painting Las Meninas, which portrays the Spanish king’s daughter surrounded by an entourage that includes the artist himself. Will these ladies-in-waiting engage in dialogue with Vermeer’s female figures, attached by Lilac Sasson to rusty tin cans?

 

 

 

 

מתי?

ביום חמישי, ה-11 בינואר 2018

הוסף ללוח שנה 2018-01-11 00:00:00 0000-00-00 Asia/Jerusalem פתיחת תערוכה בגלריה: ביכורי סטודיו למידע מלא: https://www.kfar-saba.muni.il/events/92/