קטגוריה: חדשות כפר סבא
יער אקלים כפר סבאי – עיריית כפר סבא זכתה בקול קורא של מיזם חברתי לנטיעת עצים במרחב הציבורי
עיריית כפר סבא, המובילה מדיניות עירונית לנטיעת מאות עצים מדי שנה ברחבי העיר כולה באמצעות מחלקת הגינון באגף חזות העיר, זכתה בקול קורא של עמותת "יוזמת האנרגיה הטובה", במסגרתו נכללה כפר סבא בפרויקט הארצי של העמותה לנטיעת עצים משמעותיים בערים וביישובים, כדרך להתמודדות עם משבר האקלים והעלייה בצפיפות האוכלוסייה במרחב העירוני בישראל.

עצים חדשים שניטעו בעיר. (צילום: עיריית כפר סבא)
במסגרת זו יינטעו עוד 250 עצים בעיר, על ידי העמותה, בשיתוף הקהילה הכפר סבאית ומערכת החינוך העירונית ובאמצעות אגף קיימות וחדשנות ומחלקת הגינון, בשני שטחים הנמצאים במרחב העירוני, כאשר חלקם יינטעו באזור שכונת גאולים וחלקם באזור המזרחי של פארק 80.
ראש העיר, רפי סער: "עיריית כפר סבא מעניקה חשיבות רבה לנושא הנטיעות, שמירת נוף השטחים הירוקים בעיר ושמירה על הסביבה. כפר סבא התברכה במכוון עצים עשיר שניטעו לאורך השנים, ואנו מקפידים על רק על נטיעת עצים חדשים, אלא גם על שימור העצים הוותיקים, המהווים חלק מההיסטוריה והנוף המקומיים. אנו פועלים במגוון תחומים כחלק מהמדיניות העירונית לשמירה על הסביבה, ביניהם המאבק נגד הקמת תחנת כוח מונעת גז בעיר בו רשמנו ניצחון והצלחנו למנוע את התוכנית, עידוד מעבר לרכבים חשמליים ולא מזהמים, הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים ועוד, ונמשיך להוביל את הנושא, למען העתיד של ילדינו ולמען כדור הארץ".
סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין: "כפר סבא היא עיר הקיימות של ישראל. זוהי גם הצהרת כוונות להמשיך להיות במקום הראשון בארץ וגם מחויבות. 'יוזמת האנרגיה הטובה' תאפשר לנו להגביר עוד יותר את קצב הנטיעות, ובכך ליהנות ממרחב ציבורי ירוק ונעים יותר, וגם לנשום אוויר נקי יותר. הפרויקט מצטרף לשלל פעולות פורצות דרך שאנחנו מבצעים דרך אגף הקיימות והחדשנות, בשיתוף גורמי העירייה השונים, וביניהם חינוך לקיימות בבתי הספר, גינון בר קיימא ללא ריסוס, הפעלת גינות קהילתיות, זריעה וטיפוח של שטחי טבע עירוני, התייעלות אנרגטית והפקת אנרגיה סולארית, הקמת גגות ירוקים, טיפול חדשני בפסולת ועוד. זאת כמובן בנוסף לפרויקטים התחבורתיים הירוקים הגדולים שאנחנו מקימים ומקדמים בימים אלה. מה שאני אוהב בפרויקט של 'יוזמת האנרגיה הטובה', הוא שבשונה מיוזמות רבות אחרות הוא מאוד פשוט ומחובר לשורשים, תרתי משמע. נטיעת עצים היא בעלת השפעה אקלימית משמעותית וכיף להיות חלק מכך".
"יוזמת האנרגיה הטובה" (ע"ר) היא מיזם חברתי לשינוי אקלים הפועל משנת 2008. היוזמה מפתחת פרויקטים ייחודיים וחדשניים ליישום טכנולוגיות וביצועים סביבתיים, תוך השגת רווח חברתי. הפרויקטים משלבים אקולוגיה מעשית לצד חינוך והסברה, והם צומחים ומתנהלים במוסדות חינוך, קהילות עירוניות וכפריות, בארגונים ללא כוונת רווח, במפעלים ובעסקים.
ל"יוזמת האנרגיה הטובה" ניסיון של למעלה מעשור בפרויקטים לנטיעות עצים, כולל נטיעות במוסדות חינוך ברחבי הארץ, נטיעות עצים למטרות איזון פחמני, אירועי נטיעות עבור חברות עסקיות, הקמה, תחזוקה ותפעול של מערכי נטיעות משלב הגעת השתיל ועד נטיעת הקבע.
זכייתה של העיר בקול קורא שפרסמה העמותה הוא בהמשך לסיור שערכה העמותה בעיר, שלאחריה כתבה: "נפעמנו מרוח שיתוף הפעולה והמוטיבציה האדירה לפעול למען איכות הסביבה".
יש לציין עוד, כי במסגרת המאמץ העולמי לשמירה על כדור הארץ, נוטעת כאמור עיריית כפר סבא מאות עצים חדשים מדי שנה, וזאת בהובלת מחלקת גנים ונוף באגף חזות העיר, ומתוך מטרה להגדיל הצללה במרחבים העירונית, הרחבת הנוף הירוק העלאת המגוון הביולוגי והגדלת כמות החמצן באוויר.
עיריית כפר סבא אף זכתה בשנה שעברה בציון הגבוה ביותר במסגרת מיזם מיוחד של משרד החקלאות – "ניהול היער העירוני", לעידוד הטיפול בעצים במרחב העירוני.
במסגרת המיזם, פיתחה עיריית כפר סבא טכנולוגיה מיוחדת, באמצעות מחלקת הגינון העירונית, שמרכזת את כל בסיס הנתונים, הנאספים על ידי אגרונומים ואנשי מקצוע, ושממנה נגזרות כל התוכניות בהיבט של טיפול בעצים בעיר והוצאתן לפועל, כולל ביצוע סקר עצים נרחב, איסוף כל הממצאים וקביעת המלצות ודרכי הוצאה לפועל בכל הנוגע לטיפול בעצים בעיר.